Organizacja konkursów i loterii to świetny sposób na zbliżenie się do klientów, zareklamowanie marki i przedstawienie działalności od jak najlepszej strony. Zanim jednak będziemy mogli cieszyć się wszystkimi tymi korzyściami, trzeba będzie zająć się kwestiami organizacyjnymi. Sprawdź, co musisz wiedzieć, by przestrzegać obowiązujących przepisów.
Loterie i konkursy – jak je zorganizować zgodnie z prawem
Jedną z najważniejszych spraw jest zadbanie o ochronę danych osobowych. Uczestnicy i uczestniczki konkursów i loterii będą nam powierzać dane niezbędne do przeprowadzenia procesu. Stajemy się więc administratorem tych danych, a to oznacza, że spoczywają na nas w tym zakresie konkretne obowiązki. Jeśli je zaniedbamy, loterie zamiast wywindować naszą pozycję na rynku, doprowadzą do problemów z wizerunkiem – w końcu nikt nie chce zaufać firmie, która nie umie zatroszczyć się o powierzone jej wrażliwe dane.
Czy istnieją jakieś różnice prawne między loterią a konkursem?
Obecne przepisy stawiają więcej wymagań przed loterią promocyjną. Żeby ją zrealizować, musimy zadbać o więcej kwestii niż w przypadku organizacji konkursu. Precyzyjnie te wymogi określa ustawa z dnia 19 listopada o grach hazardowych. Loteria może dojść do skutku tylko jeśli wcześniej uda nam się zdobyć zezwolenie od dyrektora Izby Celnej. Bez tego czekają nas konsekwencje o charakterze karnoskarbowym. Oprócz tego musimy:
- uiścić opłatę za zezwolenie
- zorganizować komisję – przynajmniej jeden jej członek musi mieć kompetencje w tym zakresie, co oznacza, że posiada świadectwo kwalifikacji od Ministra Finansów.
Co z konkursem?
Konkurs jest łatwiejszy do organizacji. Należy jednak dopilnować, aby nasz konkurs przypadkiem nie kwalifikował się pod przepisy związane z loterią. Będzie tak, jeśli w konkursie nagrody będą przyznawane losowo. W praktyce więc najważniejszą sprawą będzie tutaj dokładne sprawdzenie mechanizmów, przeanalizowanie ich pod względem prawnym i upewnienie się, że przedsięwzięcie rzeczywiście możemy zakwalifikować jako konkurs.
Jak nie zginąć wśród przepisów?
To duże wyzwanie poradzić sobie samodzielnie ze wszystkimi wymogami i spełnić każde kryterium prawne, związane z organizacją loterii i konkursów. Najtrudniejsze zadanie czeka te podmioty, które do tej pory nie realizowały takich przedsięwzięć. Te muszą bowiem nastawić się na to, że na każdym kroku będą musiały się uczyć. Należy wykazać się dobrą wolą i cierpliwością, bo inaczej czeka nas frustracja. Na szczęście wcale nie musimy mieć w jednym palcu wszystkich tych aspektów prawnych. Często lepszym i znacznie łatwiejszym sposobem na organizację loterii i konkursów jest skorzystanie z pomocy specjalistów. Profesjonalne firmy działające w tej branży pomogą nam zatroszczyć się o każdy etap organizacji, pozwolą nam przyspieszyć przedsięwzięcie i uniknąć ewentualnych problemów. Kompleksowa pomoc w tym zakresie oferowana jest m.in. przez firmę DCN Direct